2020 en de impact op glamping

We kunnen er niet omheen: Het was een gek jaar. Ook dit jaar kent een einde. Zoals altijd blikken we terug met Robin van Kooten en kijken we met een frisse blik naar 2021.

Het jaar van de uitdagingen

Wereldwijd werd glamping nog populairder. Outstanding profiteerde hier van mee. Dit jaar stonden we (samen met de rest van de wereld) voor een compleet nieuwe uitdaging. Machteloos moesten we toezien hoe onze klanten hard werden getroffen.

Hoe heb jij deze onzekere periode ervaren Robin en wat doet dit met je als ondernemer?

“Het was inderdaad schakelen dit jaar. Na een aantal onzekere weken kregen we weer vaste grond onder de voeten wat betreft de montage en leveringen voor 2020. Met oog op het 2021 seizoen proberen we ons vooral te focussen op kansen. Voorheen lagen veel kansen in het zuiden. Dit deel van Europa heeft het erg lastig gehad door het uitblijven van kampeerders uit de Benelux en Scandinavië. Deze kampeerders zijn in eigen land gebleven. Hierdoor zien we voor 2021 meer kansen  in die regio’s en verwachten dat de vraag in het zuiden wat meer zal stagneren.”

Glamping jaar Covid 19

Glamping (her)ontdekt

Gelukkig merkten we dat onze klanten toch hoop en vertrouwen in onze branche hielden. Wat viel jou het meest op in het dagelijks contact met klanten, agenten en concullega’s?

“Omdat wij gespecialiseerd zijn in glamping, zitten we eigenlijk aan de juiste kant van de toeristische sector. Begin dit jaar was er nog veel onzekerheid over de uitwerking van het virus en onduidelijkheid over de maatregelen vanuit de overheid. Inmiddels zijn we maanden verder, is het zomerseizoen achter de rug en ziet de meerderheid van onze klanten de toekomst zonnig tegemoet. De populariteit van kamperen en glamping is eigenlijk alleen maar toegenomen. Veel mensen hebben het kamperen (her)ontdekt. Buiten zijn en in contact staan met de natuur is in trek geraakt!”

Impact op de recreatiebranche

Ieder jaar kijken we naar de gebeurtenis die jou het meest bijstaat van dat jaar. Voor 2020 is dat niet heel moeilijk te raden: Wat heeft Covid 19 volgens jou voor een impact op de branche en wat doet het met de vraag naar glamping?

“Zoals ik net al aangaf zien wij zelf, maar ook onze klanten het positief in. Uiteraard hebben de zuidelijkere landen meer tijd nodig om op te krabbelen en financieel te herstellen. Maar ik ben ervan overtuigd dat ook deze markt het daar weer goed zal doen in de toekomst!”

Vertrouwen houden

Normaalgesproken vraag ik eind van het jaar welk bijzonder compliment je dat jaar het meest is bijgebleven. Laten we het dit jaar eens omdraaien. Welk compliment of welke tip heb je voor onze klanten en leveranciers? Wat zou jij ze aan het einde van dit bizarre jaar willen meegeven?

“Leuk om het eens om te draaien. Ik zou anderen willen meegeven om vooral in kansen te denken en om kansen te zien. Zelf ben ik hier groot voorstander van. Een open en positieve blik geeft mij de kracht en de energie om door te blijven gaan. Ook als het even tegenzit. Er is licht aan het einde van elke tunnel. We komen hier samen doorheen en ook de economie komt er – mede door goed ingrijpen van onze overheid – weer bovenop.

glamping en kampeerbranche 2021

“Dingen gewoonweg beter gaan doen”

Laten we maar gelijk naar dat licht aan het einde van de tunnel kijken dan. Met welk gevoel kijk je naar 2021, wat verwacht je of beter gezegd, wat heb je voor ogen?

“Ik verwacht het komend jaar te gaan groeien mocht het niet in omvang dan zeker in professionaliteit. Ondanks Corona zijn we blijven investeren in het verbeteren van ons bedrijf, ons product en in nieuwe collega’s. Ons streven is altijd een 9+ bedrijf te zijn en dit jaar zullen we dat op alle fronten nog verder vormgeven!”