17 november 2020

Tips voor het starten van een glamping

Glamping, de luxe versie van kamperen, wordt steeds populairder. Een toenemend aantal mensen kiest voor een unieke buitenervaring met behoud van de eenvoudige luxe van thuis, zonder het extra werk dat gepaard gaat met traditioneel kamperen in een tent of camper. De vraag naar dit marktsegment begint steeds meer toe te nemen, en kansen om hieraan te voldoen liggen voor zowel outdoor hospitality professionals als ondernemers te wachten.

Het introduceren van luxe glamping tenten op een bestaande camping of het opzetten van een geheel nieuwe glamping kan eenvoudiger zijn dan u misschien denkt. Met onze jarenlange ervaring en lokale teamleden over de hele wereld, delen we graag enkele tips om aan de slag te gaan met glamping:

  • Maak een succesvol bedrijfsplan
    Het succes van uw glamping bedrijf begint met een solide businessplan. Belangrijke aspecten zijn onder meer het identificeren van uw doelgroep, het aanbod en aantal tenten, het serviceniveau en natuurlijk het bedrijfsmodel dat het beste werkt voor uw locatie, kapitaal en tijdsbestek. Wat is het rendement op uw investering? Hoe denkt u uw gasten aan te trekken? En heeft u kennis van de jurisdictie voorschriften die van invloed zijn op uw bedrijfsmodel en tijdlijn? Regelgeving kan namelijk per regio sterk verschillen. Bent u benieuwd hoe u het rechtsgebied in uw regio kunt benaderen of wilt u hulp bij het opstellen van een succesvol businessplan, dan helpen wij u graag.
  • Bepaal uw doelgroep
    Dit is een van de belangrijkste stappen om een ​​succesvolle glamping te creëren. De ervaring van uw gasten is key, en het is daarom belangrijk om te weten welk type tenten, faciliteiten en ingebouwde voorzieningen het beste passen bij uw doelgroep. Als u bijvoorbeeld besluit om te focussen op gezinnen, is het handig om speelse elementen in de tenten op te nemen, zoals een speelhoek, glijbaan of bedstee.
    Uw doelgroep heeft ook invloed op de ligging van de tenten. Stellen willen over het algemeen meer privacy, terwijl ouders van jonge kinderen er vaak de voorkeur aan geven om andere gezinnen met kinderen om zich heen te hebben. Een speelruimte op het erf of een eenvoudig grasveld voor de tent is een extra pluspunt voor hen. Zo kunnen ze de spelende kinderen in de gaten houden, terwijl ze een boek lezen of luieren op de veranda.
  • Vergeet uw visie op lange termijn niet
    Sommige keuzes lijken op dit moment misschien erg aantrekkelijk, maar zullen ze dat over enkele jaren nog steeds zijn? Het is belangrijk om een ​​langetermijnvisie te ontwikkelen die rekening houdt met verschillende factoren, zoals toekomstige uitbereiding en culturele trends. Heeft u de ruimte om uit te breiden? Verandert uw doelgroep door de jaren heen? Als uw doelgroep bijvoorbeeld per seizoen verschilt, is het verstandig om verschillende tenten te kiezen om zo meerdere doelgroepen te vangen.

Iemand informeren of inspireren? Deel het: