24 april 2018

Het nieuwe kamperen

Positieve berichten in de media. Zo publiceerde NU.nl een artikel over het kamperen van nu: The new way of camping.

De belangrijkste ontwikkelingen:

  • Het aantal campinggangers is de afgelopen jaren weer gestegen. Kamperen is weer in trek blijkt uit het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd. Nederlanders zijn samen goed voor 4,2 miljoen kampeervakanties in binnen- en 2,9 miljoen vakanties in buitenland.
  • De traditionele kampeerder (back to basiscs, slapen in een simpele tent) bestaat nog steeds, maar is niet meer de kampeerder van nu.
  • Er is meer behoefte aan niche en minder behoefte aan standaard. Mensen willen meer dan kamperen alleen. Ze willen iets unieks, iets bijzonders. Een camping met alleen een goede locatie is niet meer genoeg.
  • Door de veranderende behoeftes moeten campings andere manieren bedenken om gasten te trekken. Er ontstaan steeds meer ‘nieuwestijlcampings’ waar de beleving centraal staat.
  • De vakantieganger van nu lijkt bereid te zijn om meer te betalen voor een beleving. Kwaliteit is belangrijker geworden. Om hieraan te voldoen bieden campingeigenaren bijvoorbeeld comfortabelere slaapplekken aan. Lees ook ons blog over de stijgende behoefte aan Memory-making experiences.
  • Om hun bedrijf te verrijken spelen ook traditionele campings in op de glampingtrend. Een trend die al een aantal jaar gaande is. Campings bieden luxe slaapplekken in ruime safaritenten aan, compleet met eigen keuken en badkamer.
  • Kampeerders van nu willen in de natuur zijn, zonder in te leveren op comfort. Dat is precies wat glamping is. ‘Glamorous kamperen’ maakt de vakantie naar een camping weer interessant voor een grotere groep mensen.

Kamperen is en blijft populair in Nederland, maar de kampeerder anno 2018 wil comfort en iets bijzonders. Een goede kampeerplek alleen is niet voldoende. Zoals onze slogan al zegt hebben we te maken met The new way of camping!

Klik hier voor het complete artikel op NU.nl

Iemand informeren of inspireren? Deel het: